Svar: Anbefalinger om jern
4. november 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis gerne fortælle lidt om de nye jernanbefalinger:)
Jerntilskud anbefales til for tidligt fødte børn og til børn med lav fødselsvægt (<2500 gram). Børn der primært tilbydes modermælkserstatning reduceres i jerntilskud til halvdelen af mængden eller til hver anden dag. Der kan være andre anbefalinger fra børneafdelingen, og de skal naturligvis altid følges - derfor kan der godt være forskel i en mødregruppe og dermed forskel på, hvad I har fået at vide :)
Børn, der er født til tiden og med en fødselsvægt på mere end 2500 gram, skal ikke tilbydes jerntilskud, men skal fra 6 måneders alderen tilbydes en jernholdig overgangskost. Det anbefales også, at børn der bliver ammet eller delvist ammet og som har behov for yderligere mælk, tilbydes modermælkserstatning i 6-12 måneders alderen, og at man først introducerer komælk fra 1 år (jernindholdet i komælk er meget lavt).
Jernholdig overgangskost:
- Hjemmelavet grød bør laves på forskellige typer grød og mel og tilsættes modermælkserstatning. Der kan varieres med jernberigede færdiglavede grødprodukter.
- Det er en god idé at tilbyde barnet frugt i hånden eller frugtmos som topping på en grød, fordi det kan øge optagelsen af jern.
- Grøntsagsmos tilsættes fra 6 måneders alderen kød eller fisk og modermælkserstatning. Kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin der øger jernoptaget og der bør varieres mellem de forskellige typer grøntsager.
- Mængden af kød og fisk øges i takt med at barnet bliver bedre til at spise mad med mere bid og grovere konsistens.
- Det vil være fint at variere mellem forskellige typer kød fra f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, høne, kalkun, and - og også af og til give indmad som hjerter og lever.
- Det er også godt at variere mellem forskellige typer fisk, så barnet både får de fede fisk som makrel, sild, laks - og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Giv også gerne torskerogn, rejer og muslinger en gang imellem. Børn må ikke længere få tun, heller ikke tun på dåse.
- Fra 6 måneders alderen kan man også give æg som del af en varieret kost. Æg kan være hårdkogte eller de kan bruges i farsretter, som æggepandekager eller lignende. Anden brug frarådes. Hvis ægget ikke med sikkerhed varmes helt igennem, bruges pasteuriserede æg.
- Brød med pålæg kan ofte gives fra ca. 8 måneder, og det er vigtigt at variere mellem forskellige typer af kød og også gerne bruge grøntsagspålæg. Barnet må også gerne få frugt til måltiderne.
- Hvis amning er ophørt inden 4 måneder, så fortsætter barnet med modermælkserstatning indtil 1 års alderen. Modermælkserstatning er tilsat jern og er et godt og vigtigt tilskud i forhold til jern.
Jeg håber at dette giver lidt overblik - og derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du finde opskrifter og guides igennem måned for måned, og bagerst er der et fødevareleksikon, hvor du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave. Der står "ny revideret udgave" på forsiden, så er det først ajour omkring f.eks. jerntilskud, mælk osv.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske